Výroční zpráva
ŠKOLNÍ ROK 2016 – 2017
Obsah
- a) Základní údaje o škole. 3
- b) Přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku.. 7
- c) rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy. 7
- d) Údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy. 9
- e) Údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání 9
- f) Údaje o prevenci sociálně patologických jevů.. 10
- g) Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.. 10
- h) Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti 11
- i) Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí 14
- j) Základní údaje o hospodaření školy. 14
- k) Údaje o zapojení školy do rozvojových a mezinárodních programů.. 14
- l) Údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení 14
- m) Údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů.. 14
- n) Údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání 14
- o) Závěr. 15
Příloha k výroční zprávě…………………………………………………………………………………………………………20
a) Základní údaje o škole
Název a sídlo školy
Základní škola a Mateřská škola Římov, Školní 63, 373 24 Římov
Součásti školy
Mateřská škola, Školní 176, 373 24 Římov
Základní škola, Školní 63, 373 24 Římov
Školní družina, Školní 63, 373 24 Římov
Školní jídelna, Školní 176, 373 24 Římov
Zřizovatel školy
Obecní úřad Římov, Školní 63, 373 24 Římov
Název, sídlo a zřizovatel školy
Základní škola a Mateřská škola Římov, Školní 63, 373 24 Římov
Vedení školy
Ředitelkou školy je Mgr. Jitka Pražáková. Vedoucí školní kuchyně je Alena Prokešová. Účetní školy je Anežka Pokobová.
Školská rada
Při škole pracuje školská rada. Je tvořena třemi členy: za obec Pavlína Vaněčková předseda, za rodiče Mgr. Veronika Plachá, za pedagogy Mgr. Eliška Dvořáková. Nové volby do školské rady budou v květnu 2019.
Adresa pro dálkový přístup
Emailová adresa školy: zsams@rimov.cz
CHARAKTERISTIKA A HODNOCENÍ SOUČÁSTÍ ŠKOLY
Mateřská škola
Obecná charakteristika školy
Mateřská škola stojí uprostřed školní zahrady, je spojená chodbou se školní jídelnou.
Provoz školy byl celodenní od 6.30 hod. do 16.30 hod. Podle zájmu rodičů a po domluvě s představiteli obce provoz upravujeme tak, aby co nejvíce vyhovoval dětem i rodičům.
Věcné podmínky
Budova mateřské školy je jednopatrová, třídy jsou světlé a prostorné. V přízemí je třída pro nejmladší děti, šatna, jídelna pro základní školu a venkovní terasa. V prvním patře je další třída, balkón, šatna, kuchyňka, sklad a kabinet pro učitelky a školnici. Každá třída má vlastní vchod, samostatnou kuchyňku, umývárnu, WC a šatnu.
Děti byly rozděleny do dvou tříd podle věku. Ve spodní třídě byly dvě učitelky, v horní pro starší děti jedna. Prostory mateřské školy jsou čisté, barevné působí útulně.
V letošním školním roce jsme provedli obnovu stolků a židliček, v horní třídě obnovu starého nábytku a nově jsme ho uspořádali do koutků. Ve třídě pro menší děti přibyla hlavně velká sada molitanové stavebnice, dřevěné vozíky na hračky a dřevěné divadlo. Jednotlivá oddělení jsme vybavili novými hračkami a učebními pomůckami.
Životospráva
Skladba jídelníčku dětí odpovídala požadavkům na plnohodnotnou a vyváženou stravu. Obědy i svačiny pro děti byly připravovány především z čerstvých potravin.
V obou třídách se měly děti možnost podle potřeby samy napít, na určeném místě měly čaj nebo šťávu.
Délka pobytu dětí venku i jejich program se řídily aktuálním počasím.
Psychosociální podmínky
Pedagogové i provozní zaměstnanci mateřské školy se snažili o laskavý vstřícný přístup k dětem se zřetelem na jejich individuální vlastnosti.
Jako nejnáročnější se ukázala práce s dvouletými dětmi, ke kterým musel být zaujímán zvláštní přístup, větší časový prostor.
Organizace vzdělávání
Učitelky se snažily o vyváženost spontánních a řízených aktivit v denním programu. Umožňovaly dětem dostatek času a prostoru pro spontánní hru, nezávazné hraní.
U větších dětí probíhala organizace veškerých aktivit s akcentem na uplatnění samostatné aktivity a experimentování dětí, možnost spolurozhodování dětí i respektování jejich psychomotorického tempa.
Každý měsíc jsme zařadili pro děti divadlo.
Řízení školy
Zaměstnanci měli možnost podílet se na řízení chodu mateřské školy, měli prostor
k samostatnému rozhodování a realizaci vlastních nápadů. Nepodařilo se, aby
pedagogický sbor pracoval jako tým. Práce v mateřské škole byla poznamenána dlouhodobou nemocí paní učitelky. Stálé paní učitelky dvě, byly nositelkami našeho zaběhnutého systému, bezpečím pro děti. Na místě třetí paní učitelky se vystřídaly v kratších časových úsecích 3 paní učitelky. Z tohoto důvodu nemohly být paní učitelky vysílány na školení.
Mateřská škola spolupracovala se zřizovatelem a dalšími orgány státní správy a se základní školou. Děti měly odpoledne možnost práce ve výtvarném kroužku, kroužku jógy, které vedly maminky. 4 předškoláci docházeli do základní školy na individuální výuku flétny, kterou vedla p. učitelka ze ZUŠ Velešín.
Výsledky vzdělávání
Průběh a výsledky vzdělávání hodnotíme jako uspokojivé, je kladně oceněno i ze strany rodičů. Vzdělávací program školy tvořily společně všechny pedagogické pracovnice MŠ. Vycházely jsme především z manuálu Rámcového vzdělávacího programu, využívaly jsme znalosti z četby odborné a metodické literatury, z různých seminářů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Učitelky měly sestaven vlastní třídní program pro děti ve svém oddělení. Program byl sestaven z šesti bloků tematicky propojených ročním obdobím. Dařilo se vytvářet prostor k rozvoji fantazie a tvořivosti dětí. Třídní plány obsahovaly záměry pro cílenou individuální péči a rozvoj jemné motoriky. Učitelky naplňování ŠVP průběžně vyhodnocovaly, zaměřily se na efektivní využití podnětů z reálných podmínek školy i jejího okolí. V inovovaném ŠVP chceme podporovat rozvoj pohybových aktivit, vytvářet základy zdravého životního stylu se zdravou stravou.
Základní škola
Ve školním roce 2016 – 2017 navštěvovalo základní školu 40 žáků.
Vyučování probíhalo ve 3 třídách – český jazyk, matematika, prvouka, tělesná výchova, v ostatních předmětech byli žáci spojeni do 2 oddělení.
Charakteristika školy
Budova současné základní školy má číslo popisné 63 a byla postavena v roce 1888. Nachází se na kraji obce po pravé straně (při příjezdu po silnici od Doudleb, Českých Budějovic).
Velikost a úplnost školy:
Základní škola a Mateřská škola Římov, Školní 63 sdružuje následující zařízení: základní školu, školní družinu, mateřskou školu a školní jídelnu.
Jednopodlažní budova základní školy stará přes 120 let s mnohaletou školní tradicí je situována v klidném prostředí 15 km od krajského města České Budějovice s dobrou dostupností autobusovou dopravou. Ve školním roce 2015/2016 byla navýšena kapacita základní školy na 45 žáků, od školního roku 2016/2017 přibyl 4. ročník, od roku 2017/18 v naší škole budeme vyučovat žáky od 1. do 5. ročníku.
V červenci 2017 začaly stavební práce na půdní vestavbě školy.
Vybavení školy:
Budova školy má čistou fasádu a okna, je jednopodlažní s neobyvatelným půdním prostorem a sklepem. Patří k ní dvorek s kůlnou na pevná paliva a rozlehlá zahrada společná s mateřskou školou s pozemkem pro pěstitelské práce zbudovaném v dubnu 2014. V přízemí se nachází tělocvična, šatna, sociální zařízení pro chlapce, technické zázemí: kotelna, sklad, 2 místnosti školní družiny. V tomto školním roce byly přizpůsobeny 2 místnosti školní družiny v přízemí pro výuku 1. ročníku, školní družina se střídala s výukou v patře v učebně II.(2.r.) třídy. V patře je ještě umístěna jedna učebna, ve které probíhala výuka III. (3.,4.r.) třídy a výuka informatiky. Jsou zde i toalety pro dívky a pedagogy a ředitelna. Žáci mají k dispozici pět pevných počítačů a 3 notebooky koupené v prosinci 2016 s nainstalovanými programy, interaktivní tabuli. Všechny počítače jsou připojeny ke školní síti s přístupem na internet a s výstupem do tiskárny.
Charakteristika pedagogického sboru
V základní škole působí na celý úvazek ředitelka a učitelka II. třídy, na část úvazku učitelka I. třídy, anglického jazyka, vychovatelka školní družiny, která učí neaprobovaně (studuje pedagogickou fakultu)prvouku, tělesnou, výtvarnou výchovu a asistentka pedagoga na celý úvazek ve III. třídě. Součástí školy je mateřská škola, kde pracují 2 učitelky aprobované, 1 učitelka neaprobovaně – studuje pedagogickou fakultu. V tomto školním roce jsme pracovali na posilování týmové spolupráce a posilování vědomí odpovědnosti a profesionality, schopnosti formativního hodnocení, budování inkluzivního prostředí pro žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Převážná část žáků byla z Římova, dále žáci z Kladin, Branišovic, Dolní Stropnice, Polžova, Hamru, Sedla, Horních Vesců.
b) Přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku
Obory vzdělávání podle Klasifikace kmenových oborů vzdělávání a Rámcové vzdělávací programy (dle zápisu ve školském rejstříku):
- 79-01-C/001 Základní škola
Ve všech ročnících základní školy probíhalo vyučování podle našeho školního vzdělávacího programu „Vím proč. Respektuji.“ II,verze.
V mateřské škole se vyučovalo podle ŠVP „S písničkou je veseleji“.
c) rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy
Pedagogický sbor měl ve školním roce 2016/2017 10 členů (včetně 3 učitelek MŠ, 1 asistentky pedagoga, 1 vychovatelky, která zároveň učila v ZŠ VV, TV a prvouku).
Všichni pedagogičtí pracovníci mají pro svou práci předepsanou odbornou i pedagogickou způsobilost, kromě jedné učitelky ZŠ a jedné učitelky MŠ, obě si vzdělání doplňují.
Věkově je pedagogický sbor spíše starší. Ve škole pracují jen ženy.
Přehled pracovníků školy ve školním roce 2016/2017
Fyzické osoby | Přepočtené osoby | ||
Pedagogičtí pracovníci | Učitelé v ZŠ | 6 | 2,454 |
Učitelky v MŠ | 3 | 3 | |
Vychovatelka v ŠD | 1 | 0,75 | |
Asistentky učitele | 1 | 1 | |
Nepedagogičtí pracovníci | Účetní | 1 | dohoda |
Vedoucí kuchařka + kuchařka + pomocná síla v kuchyni | 3 | 1,62 | |
Mateřská škola – školnice, uklízečka | 2 | 1 | |
Uklízečka v ZŠ | 1 | 0,5 | |
Celkem | 18 | 9,984 |
- Personální údaje
2.1 Členění pedagogických pracovníků podle odborné kvalifikace
odborná kvalifikace | splňuje kvalifikaci | nesplňuje kvalifikaci | Celkem | Úvazky nekvalifik. |
učitel prvního stupně základní školy | 5 | 1 | 6
|
0,227 |
učitel v MŠ | 2 | 1 | 3 | 1 |
Vychovatel | 1 | 0 | 1 | – |
Asistentka pedagoga | 1 | 0 | 1 | – |
Celkem | 9 | 2 | 11 | – |
% | 82 | 18 | 100 | 12 |
2.2 Přehled pracovníků podle aprobovanosti ZŠ
jméno a příjmení, zkratka | aprobace | vyučované předměty |
Mgr. Jitka Pražáková | Učitelství v MŠ
Učitelství 1.st. ZŠ + HV |
Čj, M, HV |
Mgr. Eliška Dvořáková | Učitelství 1. st. ZŠ | ČJ, M, HV, PRV, TV, INF |
Mgr. Růžena Majerová | Učitelství 1. St. ZŠ | ČJ, M, PRV |
Mgr. Zdeňka Kroulíková | Učitelství 1.st.ZŠ | AJ, PČ |
Mgr. Jitka Fikejsová | Učitelství AJ | AJ |
MgA. Pavla Tichá. | Asistentka pedagoga | |
Hana Nováková | Vychovatelství,
studuje Učitelství pro 1.stupeň ZŠ |
VV. PV, TV, PRVOUKA,
Vychovatelka ŠD |
2.3 Přehled pracovníků podle aprobovanosti MŠ
jméno a příjmení | aprobace | vyučovaná třída |
Marie Tilovová | Učitelství v MŠ | Myšky |
Alena Nováková | Učitelství v MŠ | Myšky |
Mgr. Kateřina Bauerová | Pedagogika volného času, studuje učitelství pro MŠ | Kočky |
2.4 Přidělení předmětů ve školním roce 2016-2017
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | |||
Třídní učitel | Mgr. Růžena Majerová | Mgr. Eliška Dvořáková | Mgr. Jitka Pražáková | ||||
Český jazyk | Mgr. Růžena Majerová | Mgr. Eliška Dvořáková | Mgr. Jitka Pražáková | ||||
Anglický jazyk | – | Mgr .Zdeňka Kroulíková | Mgr. Jitka Fikejsová | ||||
Matematika | Mgr. Růžena Majerová | Mgr. Eliška Dvořáková | Mgr. Jitka Pražáková | ||||
Prvouka | Hana Nováková | Mgr. Eliška Dvořáková | Mgr. Růžena Majerová | ||||
Hudební výchova | Mgr. Eliška Dvořáková Mgr. Jitka Pražáková | ||||||
Výtvarná výchova | Hana Nováková | ||||||
Tělesná výchova | Hana Nováková | Mgr. Eliška Dvořáková | |||||
Pracovní činnosti | Mgr. Zdeňka Kroulíková | ||||||
2.5 Pohyb pracovníků
nástupy a odchody | počet |
nástupy během školního roku | 2 |
odchod – ukončení poměru dohodou | – |
Komentář |
Ve školním roce 2016-2017 došlo k těmto personálním změnám: do 1. třídy nastoupila od 1.9. 2016 na částečný úvazek Mgr. R. Majerová, do školní kuchyně nastoupila v říjnu jako pomocná pracovní síla na částečný pracovní úvazek p. Jaklová |
d) Údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy
Do školy jsou přijímány děti z Římova a jeho okolí.
Zápis žáků do 1. ročníku školního roku 2017/18 proběhl dne 7.4.2017. Celkem bylo zapsáno 14 dětí, z toho pro 5 dětí si zákonní zástupci vyřídili do konce května odklad školní docházky a 2 zákonní zástupci podali žádost o zpětvzetí. 1 žákyně nenastoupila do naší školy, nastoupila do ZŠ Velešín.
Přijetí žáků do školy – přestupy:
Během školního roku přestoupila do 2. ročníku naší školy žákyně Marika Jílková ze ZŠ Nová, České Budějovice,
Odchody žáků ze školy:
2 žáci ze 4. ročníku sourozenci Millisdörferovi se přestěhovali a přestoupili do ZŠ Dukelská Č. Budějovice. Druhý ročník ukončil Roman Jílek k 31.8. 2017, od 1.9.2017 nastupuje do ZŠ pro sluchově postižené v Týně nad Vltavou.
e) Údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání
Souhrnná statistika prospěchu ve 2. pololetí školního roku 2016/2017
ročník | počet žáků | prospělo s vyznamenáním | prospělo žáků | neprospělo žáků | vzdělávací program | |
1. | 11 | 11 | 0 | 0 | ŠVP | |
2. | 16 | 15 | 0 | 1 | ŠVP | |
3. | 8 | 6 | 2 | 0 | ŠVP | |
4. | 5 | 4 | 1 | 0 | ŠVP | |
å | 40 | 36 | 3 | 1 | ŠVP |
Všichni žáci byli hodnoceni slovně.
Vzdělávací program školy
vzdělávací program | pracoviště |
ŠVP S PÍSNIČKOU JDE VŠECHNO LÍP | MŠ |
ŠVP VÍM PROČ. RESPEKTUJI.ll. verze | ZŠ |
Žáci s individuálním vzdělávacím programem – 1 žák 3. ročníku
f) Údaje o prevenci sociálně patologických jevů
Ve škole se řídíme Minimálním preventivním programem, Zásadami bezpečného chování. Prevenci sociálně patologických jevů je věnována pozornost při pravidelných komunitních setkáních, pravidla jsou zabudována ve Školním řádu, v ŠVP jsou rozpracované kompetence, průřezová témata. Zvláště osobnostním a sociálním kompetencím začleněným jako součást života školy je dávána prioritní pozornost v celodenním režimu školy. Všichni pracovníci školy se řídí směrnicí Zaměstnanec naší školy. Ředitelka školy se zúčastnila 22.3. konference STOP Šikaně ve škole – nový souboj s nešvarem v Praze, od této doby zavedeny pravidelné odpolední konzultace pedagogů – každý den společné informace o žácích – změna v chování, nápadný smutek, agrese – kdo na koho. V dubnu se uskutečnila mimořádná pedagogická rada zabývající se metodickým pokynem ministerstva školství k šikaně.
g) Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
V říjnu 2016 Mgr. Dvořáková, p. H. Nováková, Mgr. Pražáková a MgA. Tichá absolvovaly 5 hodinovou hospitaci s rozborem v Základní škole Na Beránku v Praze. Tato exkurze byla dále rozvíjena na pravidelných metodických setkáváních. V červnu 2017 proběhlo školení pedagogů i zajímajících se rodičů: Logopedická prevence, práce s dětmi a žáky s vadou řeči, logopedické rozcvičky. Lektorka klinická logopedka PaedDr. Z. Koppová. Po celý rok probíhaly konzultace s psycholožkou Dr. V. Plachou. Ředitelka školy absolvovala: FKSP a sociální fondy – aktuální právní předpisy, školení o práci pedagogicko – psychologické poradny, Aktuální změny v právních předpisech, STOP šikaně, Podpora pedagogů při realizaci ŠVP v MŠ. Ředitelka školy ukončila v říjnu 2016 studium k výkonu specializovaných činností – Tvorba a následná koordinace školních vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších odborných škol, poznatky předávala jako minulý školní rok ostatním kolegyním, společně prostudovaly nové možnosti slovního hodnocení, společně byla vytvořena nová Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která se zabývala slovním hodnocením. Prohlubovali jsme na metodických sdruženích poznatky z loňského roku – strategie učení, moderní metodologii, literaturu zaměřenou na osobnostní přístup ve vzdělávání Osobnostní pojetí dítěte Z. Heluse, Mýty ve vzdělávání J. Nováčkové, Škola bez poražených T. Gordona, zásady přístupu k žákovi a výuce v Montessori škole, novou metodickou literaturu: Čapek, Kuřina, Hejný, Kasíková, Fišer. Vedoucí kuchyně absolvovala školení Hygienické požadavky ve stravovacích službách zaměřené na problematiku školního stravování a zúčastnila se Krajské konference hromadného stravování. Vedoucí kuchyně a kuchařka se zaučovaly s lektorem v obsluze konvektomatu. Vzhledem k personálním problémům se učitelky MŠ nezúčastnily žádného školení.
Paní vychovatelka a paní učitelka v MŠ si dodělávají vzdělání, studují pedagogickou fakultu.
h) Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti
AKCE ŠKOLY 2016 – 2017
MŠ ZŠ
SRPEN
ŠD – Úprava prostoru na 1. třídu
|
|
ZÁŘÍ
1. – Slavnostní zahájení šk. roku
|
ZÁŘÍ
1. – Slavnostní zahájení šk. roku
|
ŘÍJEN
|
ŘÍJEN
7.- vystoupení – slavnostní zahájení Festivalu dětských knih, časopisů a her v Jihočeské knihovně Č.B. Sběr kaštanů a žaludů pro myslivecké sdružení Dýňový den Pietní akt u pomníku
|
LISTOPAD
11. Pečení martinských rohlíčků
|
LISTOPAD
2. – kladení věnců k pomníku padlých 16. Cvičná evakuace – spolupráce s p. Dvořákem 23. Dýňový den |
PROSINEC
4. Mikuláš Pečení perníčků 17. Vánoční vystoupení pro rodiče – Myšky 22. – Vánoční hra – Kočky 23. – 3.1. MŠ uzavřena
|
PROSINEC
4. peklo – očistec – nebe 21. Knihovna 22. Vánoční hra Byla cesta ušlapaná – Pod Ořechem – spolupráce s rodiči, MŠ – p.Bauerová
|
LEDEN
Zahájení dne 3.1.2017 Nové děti od 1.1.2017 |
LEDEN
Plavání – 1. – 3. ročník Bruslení – 4. ročník |
ÚNOR
|
ÚNOR
Plavání – 1. – 3. ročník Bruslení – 4. ročník |
BŘEZEN
13. (so) Mořena 25. a 29. –svátek – Velikonoce |
BŘEZEN
Plavání – 1. – 3. ročník Bruslení – 4. Ročník Výchovný koncert KSOJ Voda v hudbě |
DUBEN
|
DUBEN
7. Zápis k povinné školní docházce 9. (so)Vítání občánků 10. (ne) Setkání se seniory
|
KVĚTEN
5. Přijímání přihlášek do MŠ 17. projekt: Zdraví dětem |
KVĚTEN
6. Pietní akt u pomníku – položení květin, hymna 17. projekt: Zdraví dětem |
ČERVEN
1. oslava MDD – Hřiště plné her 3. MDD – Olympijské hry 12. Logopedická prevence Dr. Koppová 25. Výlet – ZOO Ohrada Hluboká n. Vlt. |
ČERVEN
1. školní oslava MDD – disco 3. MDD – Olympijské hry 8.-9. Rakousko Albrechtsberg – 2.-4.ročník 12. Logopedická prevence – Dr. Z. Koppová Vystoupení – pěvecké – na zahájení festivalu dětských knih, knihovna Č.B. 27. Výlet Písek – Sladovna – Mraveniště, Minigolf, most 28. MUDr. Pavlásek – lékařský dohled, kontrola pracovišť |
ČERVENEC
3. – 7. Prázdniny 10. – 14. Prázdninový provoz 17. – 31. Prázdniny |
ČERVENEC
3. – 7. Vyklízení chodby, příprava na stavební práce. 10. Zahájení stavebních prací.
|
SRPEN
22.8. – 1.9. prázdninový provoz |
SRPEN
Úklidové práce, příprava 1. Týdne školního roku, úpravy prostorů tř
|
EKOTOPFILM:
- 9. jsme se všemi žáky 1. -4. ročníku vyrazili do Českých Budějovic na program týkající se ekologie a třídění odpadu. Žáci si tak mohli objasnit význam třídění odpadů, dozvěděli se , jak se jednotlivý odpad zpracovává a také se dozvěděli zajímavosti z ekologie životního prostředí. Připraven pro ně byl krátký naučný film, kvíz ale i práce ve skupinách.
SBĚR PAPÍRU:
Dne 8. 10. 2016 se v naší škole uskutečnila sběrová akce papíru. Objednané auto přivezlo kontejner, do kterého jsme naložili jak vytříděný papírový odpad z prázdninového úklidu školy, tak příspěvky od rodičů žáků naší školy a školky. Ti neváhali přivézt staré knihy, noviny a letáky, což tvořilo většinu nákladu. Do práce se sběrem jsou zapojeni především chlapci z 2. a 3. třídy, jejichž práce spočívá v nakládání balíků a krabic s papírem na valník. Za peníze ze sběru byly zakoupeny nové knihy pro žáky.
EXKURZE PO MÍSTNÍCH ŘEMESLNÍCÍCH
21.11. 2016 jsme se vydali s žáky 2. a 3. ročníku v rámci tématu Profese a řemesla na exkurzi k místním řemeslníkům. Navštívili jsme čalounictví, dílnu automechanika, truhlářství, zámečnictví i malířský ateliér, abychom poznali, co jednotlivá řemesla obnášejí, poznali prostředí a nástroje, s nimiž řemeslníci pracují. Děti si mimo nabytých poznatků odnesly suvenýry z truhlářství u Máchů v podobě vařeček pro maminky.
ŠKOLNÍ VÝLET DO SLADOVNY
- 6. 2016 jsme za slunného dne vyrazili objednaným autobusem do Písku. Na programu byla návštěva Sladovny, kde pro nás byl připraven program v podobě minigolfu a obřího mraveniště, kde se žáci po skupinách vystřídali. Seznámili se s pravidly hry, naučili se správně držet golfové hole, odpálit míček,zdolat jednotlivé překážky k jamce a také si zapsat a spočítat dosažené body. V mraveništi jsme se vžili do role malých tvorečků a vyzkoušeli si žít jako mravenci. Žáci byli vybaveni mravenečkovskými zadečky a tykadly a pokoušeli se nosit mravenčí vajíčka, krmit larvy, nosit potravu do mraveniště a v neposlední řadě pohyb v mraveništi. Na závěr jsme se prošli po starém píseckém mostě, prohlédli si pískovcové sochy a vše bylo završeno dobrou točenou zmrzlinou.
PŘEDVÁNOČNÍ ČAS – ADVENT:
ROZSVĚCOVÁNÍ VÁNOČNÍHO STROMU NA NÁMĚSTÍ
Žáci ze školy a děti ze školky a někteří rodiče zpívali společně zimní písně. Jako tradičně si poslední píseň Purpura zazpívali i ostatní účastníci akce.
Na vánoční jarmark vyrobili žáci ve škole i družině svícny, betlémy, čerty a podkovy pro štěstí a mnoho dalších drobností, obsluhu na stánku a prodej zajišťovali nejstarší žáci.
Živý Betlém v před kostelem – dramatické ztvárnění vánočního příběhu se zpěvem a doprovodem, který zajišťovali rodiče, s živými zvířaty, osvětlením, průvodem.
MOŘENA
Vynášení zimy, vítání jara.
Průvod vyšel od školy, končil na louce u mostu přes řeku. Celou cestu zaříkávali žáci a děti říkadly a popěvky zimu. V čele průvodu se střídali jednotlivci i dvojice za dozoru p. ředitelky a paní Chyňavové z Doudleb (maminky našeho žáka) ustrojených do doudlebských krojů v nesení figury zimy. Jako každý rok ji vyrobila a ustrojila paní Růžena Wágnerová z Kladin (maminka našeho žáka). Mnoho žáků a dětí se obléklo do kostýmů připravených paní Tichou (maminka našich žákyň).
ALBRECHTSBERG
Výletu se zúčastnili žáci 2. – 4. ročníků, pedagogové, rodiče a zástupci obce. Účastníci byli přivítáni ve škole, předali dárek – obrovský obraz, který vytvářeli žáci společně celý rok. Na seznámení jsme děti z obou škol promíchali a společně si zazpívali kánony. Následoval oběd, ubytování a odpoledne výlet do nedalekého geoparku, jeskyně, kde na nás čekaly pravěké jeskyně, ale také stezka krásnou přírodou v meandru řeky, na které mohly děti obou škol najít přírodní vápenec i mramor. Večer jsme si společně opekli buřty, na hřišti si kluci zahráli fotbal a děvčata zase vybíjenou, společně jsme si zazpívali a zatančili u ohně. Druhý den jsme navštívili zážitkové zahrady v Kittenbergeru, To byl obrovský zážitek nejen pro děti, ale i pro dospělé! Množství různých druhů zahrad, zahradního vybavení – vše k vyzkoušení, na závěr tobogány, potůčky k brodění s mlýnky a přehradami, dračí lodě… environmentální výchova v praxi! Neradi jsme se loučili a vyrazili zpět do Římova, ještě štěstí, že jsme si mohli v autobusu zazpívat.
i) Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí
Ve školním roce 2016/2017 neproběhla školní inspekce.
j) Základní údaje o hospodaření školy
Základní škola a Mateřská škola Římov hospodařila se státními prostředky a s příspěvky OÚ Římov.
Hospodaření se státními prostředky skončilo v roce 2016 vyrovnaným rozpočtem. Ze státních prostředků byly hrazeny mzdy zaměstnanců, hračky, učebnice, pomůcky pro žáky 1. tříd, školení, semináře, ochranné pomůcky, pojistné.
Hospodaření s příspěvkem poskytnutým zřizovatelem a s výnosy z hlavní činnosti končilo se ziskem ve výši 42 947,29 Kč. Po schválení HV zastupiteli v roce 2017/04/25 byl HV rozdělen do fondu odměn 12 000 Kč a do rezervního fondu 30 947,29 Kč. Do rezervního fondu byly také přijaty schválené finanční dary ve výši 3 150 Kč. V roce 2015 byl zakoupen pro školní kuchyni mycí stroj v hodnotě 53 892,19 Kč. Vzhledem k ceně se jednalo o investici nad 40 000 Kč. Od roku 2016 jsou prováděny odpisy u tohoto majetku.
k) Údaje o zapojení školy do rozvojových a mezinárodních programů
Škola se nezapojila do žádných programů.
l) Údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení
Škola sama nemá akreditovaný žádný program pro poskytování dalšího vzdělávání pedagogickým pracovníkům.
m) Údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů
Škola tyto projekty neměla.
n) Údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání
Ve škole nepůsobí základní organizace Českomoravského odborového svazu ve školství.
Škola příkladným způsobem podporuje partnerské vztahy se zřizovatelem, zákonnými zástupci žáků, zájmovými organizacemi, odbornými pracovišti a institucemi a se zahraničními partnery.
Spolupráce s rodiči
Spolupráce školy s rodiči žáků se neustále rozvíjí. Rodiče mohou školu navštívit kdykoliv po vzájemné dohodě s vyučujícím. Kromě úvodní třídní schůzky jsme uspořádali informační odpoledne i besídky a společné zpívání s rodiči. Rodiče byli o činnosti školy informováni také prostřednictvím webových stránek obce, plakátů a nástěnek.
Rodiče významně pomáhají při sběrových akcích. Uspořádali jsme sběr kaštanů a žaludů pro myslivecké sdružení. Spolupracovali jsme s hasičským sborem Římov, dětským oddělením knihovny v Českých Budějovicích.
První den školy pořádáme slavnostní přivítání pro prvňáčky a jejich rodiče.
Společné akce s rodiči:
Slavnostní zahájení školního roku Pod ořechem
Vánoční hra Byla cesta ušlapaná
Beseda s dědou – havířem
Dětský karneval
Vynášení Morany
Den dětí v Římově – Olympijské hry
Přednáška klinické logopedky Z. Koppové
Přednáška o školské reformě – J. Pražáková
o) Závěr
V tomto školním roce nám po dlouhé době přibyl 4. ročník základní školy.
S příchodem paní učitelky Mgr. Růženy Majerové byl vytvořen perfektní dělný pedagogický tým (Pražáková – Majerová – Dvořáková – Tichá ve spolupráci s matkou žáka, psycholožkou Plachou), který se zaměřil na žáka, jeho individualitu, dosahování jeho osobního maxima. Prioritou bylo vytvořit pro žáky bezpečné prostředí pro učení se. Pedagogové byli jakýmsi učícím se společenstvím, přecházeli z hodnocení známkami na hodnocení slovní. Zvláště v prvním pololetí se každý den scházeli nad žákovskými pracemi a učili se hodnotit popisným jazykem dosažení očekávaných výstupů z ŠVP Vím proč. Respektuji. V říjnu byly Pražáková – Nováková – Dvořáková – Tichá na hospitaci v ZŠ Na Beránku v Praze s následným rozborem, podrobněji se zabývajícím slovním hodnocením. Všichni prostudovali mnoho literatury, metodiku, první hodnocení tvořili dohromady. V dalších 2 letech cítíme potřebu zabývat se tvorbou kritérií a kriteriálním hodnocením. Tento proces měl dopad na úpravu ŠVP, která probíhala v průběhu celého školního roku. Závěrem k tomuto tématu mohu říci, že se nám slovní hodnocení vyplatilo, ve škole byla přátelská atmosféra, žáci spolupracovali na tvorbě pravidel a s vnitřní motivací je dodržovali, pomáhali si (stejně jako pedagogové). Ve 3. a 4. ročníku se byli schopni dobře hodnotit, na prověřovacích pracích se žáci sami domluvili a těšili se, že se ukáže, jak se připravili. Získali sebedůvěru, nebáli se udělat chybu, dále s ní pracovali, pracovali ve dvojicích, týmech, smíšených týmech, aktivně spolupracovali při svém učení, byly uplatňovány různé strategie učení – nejoblíbenější bylo vrstevnické vyučování. Ve druhém pololetí jsme se zabývali ještě jedním velmi závažným tématem – šikanou. Ředitelka školy se zúčastnila celostátní konference STOP šikaně. Přinesla důležité informace a materiály, které celý tým rozšiřoval, studoval všechna opatření a nařízení uvedená na webu MŠMT. Byla vytypována místa ve škole, kde by mohlo k nežádoucímu chování docházet, provedena organizační opatření, ale jako nejdůležitější se nám jevilo dát každému žákovi pocit bezpečí, spolupracovat s ostatními pedagogy, žáky, jejich rodiči – máme to podrobně rozepsáno v našem ŠVP i směrnicích a plánech, uvádím např. utváření pravidel (práv a povinností) společně se žáky, diskuze a vysvětlování, sebereflexe, třídní právníci a školní ombudsman, řešení problému má vždy přednost, spolupráce… Každý den jsme zařadili společnou reflexi z denního pozorování chování žáků. Posledním velkým úkolem tohoto školního roku bylo zorientovat se a vypořádat se s inkluzí. Dokumentace se ujala MgA. Tichá, p. psycholožka Plachá, ostatní jsme byli nápomocní. V naší škole máme snahu akceptovat každého žáka jako individualitu s jeho nadáním i problémy. Orientujeme se na kladné stránky, osobnost žáka a jeho motivace je důležitější, než jeho momentální výsledky, každý si může najít své místo, kde se cítí bezpečně. Nevyčleňujeme žáky, handicap není důvodem ani v oblasti, kde by ostatní žáci zvládli úkol lépe a rychleji. Pedagogové hledají cesty, jak žáky s SPU vytvořit optimální podmínky k učení, žáci se aktivně angažovali na svém vlastním učení, zařazovali jsme diskuze s argumenty, problémové vyučování, objevování, výklad, řešení problému, badatelství, pokusy, brainstorming, volné psaní, pozorování, čtení s úkoly, ilustrování, dramatizace, vzájemné učení, činnostní učení, práce s různými informačními zdroji, vycházky, možnost volby a plánování. Pedagogové se sami vzdělávají, spolupracovali jsme s SPC Č.B., s psycholožkou. Hodnocení bylo založeno na hodnocení osobního pokroku žáka, žáci byli vedeni k vzájemnému hodnocení, k sebehodnocení a vyvození plánu k dalšímu učení.
Ve školním roce 2016 – 2017 byla odvedena obří práce, došlo k velkému růstu pedagogického týmu a posunu žáků k vnitřní motivaci, přesunu odpovědnosti za své vzdělávání částečně na žáka. Pedagogové šli na prázdniny zcela vyčerpáni, patří jim velký dík.
MOŘENA
ZPÍVÁME PRO NAŠE SENIORY
NÁVŠTĚVA U RAKOUSKÝCH KAMARÁDŮ
SPOLEČNÝ SRAZ PO KONCERTĚ V Č. BUDĚJOVICÍCH
PŘÍLOHA K VÝROČNÍ ZPRÁVĚ
Vývoj:
Školní rok:
2013 – 2014 | 2014 – 2015 | 2015 – 2016 | 2016 – 2017 | |||
N O V Ě | N A S T OU P I V ŠÍ | PEDAGOGIČTÍ | P R A C O V N Í C I | |||
Pražáková | Tichá | Dvořáková | Fikejsová | |||
Majerová | ||||||
14 žáků: 1.r. 7, 2.r. 4, 3.r. 3
*Vyklízení kabinetu, skladu. Malování ZŠ, Spolupr. s obcí – akce, ČB: knihovna – festival dětských knih(vystoupení žáků na zahájení) |
18 žáků: 1.r.8, 2.r. 6, 3.r 4
*Vyklízení 2.třídy – příprava nové třídy. |
30 žáků: 1.r.15, 2.r.8, 3.r.7
*Stěhování ŠD do II. Třídy, zařizování třídy pro 1.ročník. Malování MŠ, ŠJ. |
41 žáků: 1.r.11, 2.r.16, 3.r.8, 4.r.5
*Vyklízení chodeb, skladů, příprava na stavební práce – půdní vestavba. |
|||
D A L Š Í
Studium kvalifikační pro ředitele. Školení – Jak mít v pořádku dokumentaci MŠ.
|
V Z D Ě L Á V Á N Í
Školení zákon o pedagogických pracovnících, spisový řád. Dokončení studia pro asistenty pedagoga – p. Tichá. |
P E D A G O G ICK ÝCH
Zahájení studia koordinátora ŠVP. Obě uč.: matematika Hejný. Hospitace s rozborem v MŠ DUHA Soběslav. Školení první pomoci. |
P R A C O V N Í K Ů
Absolvent ŠVP. Konference o šikaně. Inkluze, podpůrná opatření. Hospitace s rozborem ZŠ Na Beránku Praha. Školení logopedická prevence, pomoc. |
|||
N O V Ě
Novotná |
N A S T OU P I V ŠÍ
Grůnfeldová |
P R O V O Z N Í
Meislová |
Z A M Ě S T N A N C I
Pokobová |
|||
Křižánková | Jaklová |
Nejnovější komentáře